Støtputebil

Godkjent TMA med Euro 6 motor
Ukonsentrerte bilister skaper farlige situasjoner for de som arbeider på og langs veien. Derfor brukes såkalte støtputebiler for å minske skadene hvis uhellet skulle være ute.

En støtputebil, også bare kalt putebil eller TMA, er som regel en lastebil eller et chassis påmontert en støtpute og en lystavle med blinkende lys og lyspil. Den brukes som beskyttelse ved arbeid på veg, i forbindelse med ulykker og lignende. Støtputen og lystavla heves og senkes hydraulisk. 

Utleie av støtputebil

Vi har egen støtputebil som har påmontert godkjent TMA støtpute. Bilen har Euro 6 motor, og kan leies med fører til oppdrag over hele Nordland fylke. Ta kontakt for tilgjengelighet og priser på telefon 750 66 880.

Mere om TMA​

TMA (Truck Mounted Attenuator, støtputebil) kalles på norsk fagspråk en energiabsorberende tversgående sikring, det vil si en sikring som er av en slik art at den ikke stopper trafikanten momentant, men reduserer farten over en distanse slik at skadepotensialet reduseres.

Hensikten med TMA er: 

  • Være en fysisk hindring som sikrer at kjørende som ikke tar hensyn til utsatt varslingsutstyr ikke kommer inn i arbeidsområdet
  • Minimere skadeomfanget på personer og materiell ved en påkjørsel
  • Forhindre at førere påfører skade på seg selv, arbeidere eller utstyr

Teknisk oppbygning og spesifikasjoner

Statens vegvesen har godkjent en rekke TMA-produkter fra ulike produsenter. Alle godkjente TMA-er er klassifisert med styrkeklasse, der de fleste har styrkeklasse 100, som betyr at de tåler påkjørsel i hastigheter opp til 100 km/t.

Typiske tekniske data for godkjente TMA-er:

  • Bredde: Vanligvis 2,3-2,5 meter
  • Lengde: 2,77-5,9 meter (avhengig av modell og koblingselement)
  • Høyde: 0,6-0,9 meter fra underlaget
  • Vekt: Fra ca. 1220 kg til flere tonn

TMA-ene består typisk av:

  • Lett metallstruktur (ofte aluminium) fylt med energiabsorberende materialer
  • Energiabsorberende komponenter som kan være resirkulert papp, aluminium-strukturer som glir inn i hverandre ved påkjørsel, eller andre godkjente materialer
  • Hydraulisk heve- og senkesystem for støtpute og lystavle

Lovhjemmel og normer

TMA-bruken reguleres gjennom:

  • Vegnormal N301 "Arbeid på og ved veg" - stiller minimumskrav til bruk av energiabsorberende sikring
  • Håndbok R310 "Trafikksikkerhetsutstyr" - tekniske krav
    • Deler av R310 er nå inkorporert i N301 som bindende krav

Ulykker og hendelser

Fra norske erfaringer viser det seg at TMA-systemer har reddet mange liv. Teknologien absorberer energien fra påkjørsler og reduserer skadeomfanget dramatisk sammenlignet med direkte kollisjon med arbeidsområder eller utstyr. -Teknisk Ukeblad

Lastebilmontert kantutlegger
Legging av gruskant / skulder på veg