Innmåling ved bruk av UAV
Vi har fått gode tilbakemeldinger på oppdragene vi har løst med UAV. Det
er et godt verktøy for å volumberegninger i pukkverk og sandtak, masse-
og areal-beregning av rensket fjell, løsmasser i byggeprosjekter eller
for å lage et detaljert prosjekteringsgrunnlag for konsulenter,
arkitekter og entreprenører.
Nesna Maskinstasjon as er sertifisert av luftfartsverket til å utføre UAV operasjoner (RPAS – operasjonstillatelse)

Hva er GPS/GNSS?
GNSS (Global Navigation Satellite
System) brukes som felles betegnelse på globale navigasjons- og
stedfestingssystemer som kan brukes til å bestemme posisjonen for en
satellittantenne/-mottaker hvor som helst på jorden.
I løpet av de siste 30 årene har både det russiske satellittnavigasjonssystemet
GLONASS, kinesiske BeiDou og europeiske Galileo blitt tatt i bruk som
et supplement til Amerikanske GPS, og brukes ofte sammen i mottakere. Andre satellittsystemer er også blitt aktuelle
for bruk til posisjonsbestemmelse.
Jo flere satelitter mottakeren sporer til enhver tid, jo mere nøyaktig
posisjonsbestemmelse kan bli gjort. Men satelittsignaler alene er
foreløpig ikke nok til posisjonering med bedre nøyaktighet enn +-1
meter.
Ved å korrigere vanlige GNSS-signaler mot en kjent posisjon (såkalt
RTK), kan man under ideelle forhold oppnå milimeter-presisjon på
målinger utført med GNSS-systemer. Dette utføres automatisk ved bruk av
en basestasjon eller et nettverk av basestasjoner.
Hva er UAV?
Unmanned Aerial Vehicle (UAV): Fjernstyrt,
automatisert flymaskin som fotograferer, filmer og måler fra luften.
Fartøyene er for det meste automatiserte med forhåndsprogrammert flyrute og GPS-styring.
UAV er en betegnelse brukt av flere typer luftfartøyer. Det mest brukte luftfartøyet er en
multirotor-drone hvor fartøyet har fra tre og opp til åtte (og i noen
tilfeller eller flere) propeller. Et multirotor-fartøy er godt egnet for
små til medium-store områder og i områder med mange hinder.
En UAV kan også være av en mere konvensjonell type fartøy med faste vinger. Disse fartøyene er bedre egnet for kartlegging av store områder.
Felles for alle typer er at de er ubemannede fartøy og styres med fjernkontroll eller andre kontrollsystemer fra bakken.
RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) er et annet navn på UAV, og RPAS
operasjonstillatelse er tittelen på tillatelsen utstedt av
luftfartsverket for slike systemer.
I de siste årene har vi sett en stadig økende bruk av UAV i landmålings og kartleggings-sammenheng.

Punktsky
Under er et bilde av en punktsky som er et resultat av en innmåling med UAV.
Punktskyen er geo-referert, slik at den inneholder absolutte posisjoner
og kan brukes som basis for å generere kart, måle volum og lignende. Ut fra denne punktskyen kan det genereres kotelinjer, profiler, rene 3d-modeller for bruk i alt fra CAD til spill, og så videre.
Punktene i punktskyer generert fra UAV overflygninger inneholder som oftest fargeinformasjon (slik som på bildet), og når man ser på slike punktskyer er det derfor meget lett å se landskapet og detaljer.

Hva er en punktsky?
Et punktsky er et sett av datapunkter i et koordinatsystem.
I
et tredimensjonalt koordinatsystem er disse punktene definert
ved X , Y og Z koordinater, og ofte er de ment å representere den ytre
overflate av en gjenstand. Punktene kan også inneholde fargeinformasjon
for fargen på objektet i det punktet.
Punktskyer kan for eksempel
være skapt av 3D- skannere. Disse enhetene måle et stort antall punkter
på et objekts overflate med en roterende avstandsmåler (laser), og produserer ofte en punktsky som en datafil.
Punktskyer
brukes til mange formål, blant annet til å lage 3D CAD modeller for
produserte deler, kvalitets-inspeksjon, og et mangfold av visualisering,
animasjon, rendering og kartleggingsprogrammer.